Kursusdagen sætter spot på cremen af dansk børnelitteratur, som jo nærmest overgår sig selv i disse år.
Du præsenteres for en række markante udgivelser med masser af undervisningspotentiale, og du får selvfølgelig inspiration og konkrete ideer til, hvordan de kan indgå i klassens litteraturarbejde.
Her er fokus på en undersøgende tilgang, hvor eleverne får litteraturen ‘i hænderne’ og slipper fantasien løs i skabende aktiviteter – uden dog at gå på kompromis med høj faglighed.
Vi afprøver nogle af ideerne på kurset, så medbring gerne lim og saks.
Kursets tekstrepertoire er alsidigt, og vi kommer i løbet af dagen omkring både rent tekstbaserede nyere børneromaner, billedbøger og beretninger, og du får bud på, hvordan du kan stilladsere elevernes læsning af værker, der består af ren tekst – og af værker, hvor mange modaliteter er med til at kommunikere den historie, der fortælles.
Endvidere får du forskellige ideer til aktiviteter, som du, uafhængig af klassens litteraturarbejde, kan sætte i spil med henblik på at udvikle elevernes sprog. Også her afprøver vi ideer i praksis og eksperimenterer med aktiviteter som Blackout Poetry, ligesom vi prøver at tænde for metaformaskinen.
MAYS v. Trine May
Strandgade 28, 1., 1401 København K
CVR 27278663
Website by